Dl CTP, un arcas din smircuri?

Intr-un articol anterior, am invitat la revederea primelor 27 de secunde din Mihai Viteazul, aceasta a propos si de cuvintele unor critici ai regizorului – publicate zilele trecute – cum ca Sergiu Nicolaescu ar fi fost, prin filmele sale, un propagandist comunist din perioada Ceausescu. Cred ca separarea celor 27 de secunde de restul filmului nu m-ar depasi tehnic, insa nu am timpul necesar, asa incit va propun povestirea lor: intr-o mlastina se lupta niste oameni, greu de identificat apartenenta fiecaruia, din cauza noroiului. La un moment, un ostean, minjit tot, se ridica din noroi si striga „victorie!”; in timp ce striga, este lovit de trei sageti si se prabuseste din nou in noroi, ranit sau poate chiar mort. Poanta secventei, dincolo de ghinionul care poate lovi un om exacti cind se crede invingator – devenita cliseu nu numai cinematografic – este aceea ca sagetile care il lovesc pe om vin din doua parti, nu poti identifica tabara din care ele au fost trase: poate ca ele au fost trase de dusmani, ori poate ca ele au fost trase din liniile proprii, ori poate ca a fost lovit de sageti trase din ambele tabere. Concluzia secventei este ca nu e bine sa reclami victoria, daca nu esti decit un luptator derind, jegos, iesit din smircuri, o poti incasa daca nu iti stii locul si rolul; ca, la succes, nu oricine poate striga „victorie!” si chema, astfel, gloria, fiindca risca sa fie sagetat. Un mesaj deloc comunist, valabil de secole si valabil inca pentru secole. Si, amintindu-mi cele scrise de catre dl CTP la moartea lui Nicolaescu, ma intreb daca nu cumva dl CTP este si el un arcas din smircuri, care ii loveste devastator pe aceia care reclama gloria fara permisiune.

15 gânduri despre „Dl CTP, un arcas din smircuri?

  1. Nu vă supăraţi pe mine, dar:
    1. Şi eu „lucrez” cu imdb-ul şi cred că acele punctaje sunt exclusiv venite de la telespectatorii din România. Apropo, „Garcea şi oltenii” are un onorabil 5,2 pe imdb!! 🙂
    2. „Sutele de milioane” aduse de Nicolaescu au fost probabil aduse înainte de Revoluţie. După, filmele sale nu prea au mai avut aşa mare succes de casă. Şi din aceşti bani nu cred să fi ajuns mare lucru la tinerii cineaşti de acum, din contră, ţin minte permanentul scandal la împărţirea fondurilor, când dl Nicolaescu lua partea leului, iar „valul tânăr românesc al filmului”, aşa cum era şi este denumit grupul tinerilor noştri regizori, cam lua firmiturile.
    Dar probabil că se adevereşte ceea ce spuneţi pentru „valul tânăr” de dinainte de Revoluţie.

    • Sutele de milioane au fost aduse sigur inainte de evenimentele din 1989 (contrarevolutia, daca vreti, intrucit evenimentele au dus Romania catre capitalismul care mai fusese) si nu ma refer la impartirea fondurilor, ci la faptul ca relativul belsug financiar prerevolutionar a fost, cred, benefic. Altfel, am vazut pe ici pe colo citeva sume ale incasarilor post revolutionare, mi se pare unul dintre cele mai bune filme ale dlui Pintilie totalizase sub 20000 usd (in lei) si exemple mai gasim. Cu siguranta ca punctajele de pe imdb sunt, pentru fiecare film, majoritar venite din tara in care este filmul respectiv: cred insa ca procentul nu este de 100%. Depinde de film: in cazul lui Nicolaescu, cu siguranta ca voturile romanesti sunt 100%: Memoria trandafirului a fost un film scurt, pe care l-am vazut si eu in completarea altui film, tin minte ca la Scala, film care nu cred ca a fost vazut de prea multi in strainatate. Comentariile de pe Youtube arata ca exista un numar de straini care privesc filme romanesti. Procentul este minoritar, dar el este.

  2. CTP, un tip isteț. Cu o gândire în alb – negru uneori, schemă activată de pasionalitate și impulsivitate. Dar inteligent, și demn de a fi ascultat.
    Cine e eroul din smârcuri și din ce tabară trage CTP? Prea metaforic, prea ambiguu, pentru înțelegerea mea!

      • Imi permit sa va rog ceva: mutra imi apare, desigur din nepriceperea cu care am dat like, in dublu exemplar. Cam mult pentru valoarea mea reala. V-as fi extrem de recunoscatoare daca ati avea bunavointa (si solutia) de a sterge una. Cu multumiri pentru intelegerea empatica.

  3. Complicati lucrurile cam mult. Si atunci doriti in zadar sa intelegeti dincolo de text. Altfel, ati gasit pe undeva vreo fraza scrisa de mine in care afirm (sau ma intreb) ca (daca) dl CTP e un prost? Sa va zic ceva: nu e asa de greu sa gindesti si sa scrii in alb-negru. Dar nu stiu cit e de folositor.

  4. O, nu va combateam, doar ma exprimam. Iertare, daca asa m-am facut inteleasa. Imi asum stangacia scrierii. In alta ordine de idei, uneori e folositor sa scrii in alb-negru, mai ales intr-o campanie electorala.

    • Nu m-am gindit daca ma combateati sau nu. Putem gasi apartente si pentru personajele respective, cu siguranta dl CTP are o tabara care il adaposteste, insa aceasta ar fi, cum am zis, dincolo de text.

  5. CMM: nu vad, la mine, decit un singur chip al dumneavoastra – si inca unul dragalas, asa ca nu il sterg. Nici daca ar fi fost doua nu as fi sters unul din ele.

  6. Acum, prin nu știu ce intervenție miraculoasă, vad și eu unul singur.
    Și…vă mulțumesc pentru amabilitatea percepției dvs.!

    • Dumnezeul, doamna, Dumnezeu. Perceptia e perceptie si sa ne fereasca Dumnezeu de perceptori! Cum a scris acel scriitor care de fapt era scriitoare ( pentru Dumnezeu, i-am uitat numele care de fapt era un pseudonim si i-am uitat si numele adevarat – atit l-am pomenit pe Dumnezeu aici ca incep sa am senzatia ca am scris un text sfint – deci doamna scriitoare, care se dadea drept scriitor, a scris ca frumusetea femeii se contureaza in ochiul barbatului. Deci, ochiul, nu amabilitatea!

  7. George Sand cumva?
    Cred că puteți fi absolvit, nu ați scris un text sfânt.
    În opinia mea, ați scris un text despre bias-urile percepției masculine văzute printr-un ochi feminin deghizat în ochi masculin.
    În cultura noastră, oamenilor le vine tare greu să accepte un compliment.
    Exersez: MULTUMESC.

Comentariile sunt închise.