Indragostitilor, aveti o saptamina sa dati o fuga la biserica Delea Noua!

Valentine’s Day este o sarbatoare fara sarbatorit. Sf. Valentin a fost scos din calendarul romano-catolic in 1969 „din cauza ambiguitatii datelor referitoare atat la persoana sa, cat si la faptele care au condus la consacrarea lui ca sfant. In prezent, la 14 februarie, catolicii ii amintesc pe Sfintii Chiril si Metodie”¹. In ortodoxie, ziua Sf. Valentin (din Interamna – Terni) este aceea de 30 iulie. Ceea ce le este util romanilor sa mai afle despre ziua finala a unei campanii internationale de marketing este ca, din anul 2005, fragmente de moaste ale Sf. Valentin se afla la biserica Delea Noua. Indragostitii au, deci, o saptamana sa dea o fuga la biserica Delea Noua, unde nu ma indoiesc ca moastele Sf. Valentin vor avea un efect mai subtil, dar mai rezistent pe termen lung decit un cadou.

Biserica Delea Noua¹

Biserica Delea Noua¹

Ziua Indragostitilor in viziunea lui Hugh MacLeod

Ziua Indragostitilor in viziunea lui Hugh MacLeod

Ziua Indragostitilor in viziunea lui Hugh MacLeod

Ziua Indragostitilor in viziunea lui Hugh MacLeod

_________________________

¹ http://www.crestinortodox.ro

11 gânduri despre „Indragostitilor, aveti o saptamina sa dati o fuga la biserica Delea Noua!

  1. pot sa ma ascund undeva pana pe 15 februarie? zau, nu mai rezist 😦
    Daca ma gandesc bine locuiesc la 2 statii de Biserica asta … si spuneti ca se pot intampla minuni? …. nu mai bine ma ascund ca este mai sigur 😀

    • Va puteti ascunde intr-un ochi strain! Nu eu zic ca se pot intimpla minuni, biografia Sf. Valentin zice ca facea si minuni. Valentine’s Day vine de la faptul ca Sfintul cununa tinerii, asa ca sarbatorirea zilei Sf. Valentin are o tendinta. Doar ca marketingul e marketing.

      • Dar am impresia că nu e acelaşi sfânt Valentin pe care îl sărbătoreau catolicii în 14 februarie – şi, oricum, în calendarul ortodox sunt mai mulţi sfinţi şi mucenici cu numele ăsta, unul în 16 februarie. Dacă e neapărat nevoie de o zi din calendar ca să ”sărbătoreşti” dragostea, de ce nu Dragobetele (oltenesc, dar datorită marketingului devenit acum naţional). Ca să nu mai spun că mi-e milă de îndrăgostiţii care au nevoie să le spună calendarul cînd să-şi facă daruri… Dragostea se poate sărbători în orice zi, prilejul fiind ”pentru că suntem împreună”.

        • Photini, e nitel mai complicat: Sf. Valentin (cel cu ziua, sigur ca au fost mai multi, inca vreo 4 cred) era, pe linga episcopat si facutul de minuni, ocupat si cu cununatul. In religia crestina, deoarece, in acele vremuri, erau casatoriile dupa alte ritualuri. Era, deci, un hai sa folosesc barbarismul, un cununator crestin foarte activ. Semnificatia zilei de Sf. valentin este, deci nu atit iubirea in sine cit casatoria. Discutam deci de o zi a necasatoritilor, iar marcarea ei inseamna o promisiune nemarturisita de casatorie (intr-un mediu ostil). Ca, in timp, ziua a devenit o un soi de sarbatoare a iubirii si cu evidente conotatii materiale, asta este altceva. Si cu Dragobetele trebuie sa detaliem nitel: dupa nume, pare a fi o sarbatoare in primul rind olteneasca si, cumva, din vremea bulgarilor (cam pe la anul 800, cred). Ar trebui sa ne lamurim mai intii daca discutam de o sarbatoare crestina sau de una precrestina, deoarece cu siguranta sarbatori ale iubirii au existat si inainte de crestinism. Altfel si religia si patriotismul ma indeamna sa fiu cu Dragobeletele si nu cu Sf. Valentin. Desi e greu cu americanii, vedeti ca sfintul a fost scos din calendar si parca nimic nu s-ar fi intimplat. Daca mai stiti ceva despre Dragobete, va rog sa nu ezitati sa scrieti.

          • Despre Dragobete eu știu că ar fi fost fiul Dochiei. Deci am putea vorbi despre un mit precreștin, întrucât Dochia era fiica lui Decebal. Însă, dincolo de povestea dintre Dochia și nora sa pe care nu o agrea deloc, rămâne frumosul mit al Dragobetelui, despre care se spune că era chipeș, cam neastâmpărat și năvalnic 🙂 Și se mai spune că ar fi fost pețitor. Iar noi, românii, l-am considerat mereu a fi protectorul iubirii.
            Circulă destul de multe povești despre Dragobete însă cea mai amuzantă mi se pare cea în care se spunea că, pe vremuri, de Dragobete femeile atingeau alți bărbați ca să fie drăgăstoase tot anul 😳

          • Legende sunt multe, inclusiv aceea ca, dupa infringerea dacilor, fiica lui Decebal a pribegit spre nordul Europei, stabilindu-se in Danemarca de astazi; in harti de pina la 1600, Danemarca apare cu denumirea Dacia, cred ca datorita acestei legende. Putem accepta si asocierea Dochia – Dragobete, insa aceasta nu schimba combinatia slavono-olteneasca a cuvintului Dragobete. Desi articolul tematic din Wiki are probleme de corectitudine, putem lua ca buna informatia ca Dragobetele, ca atare, este amintit prima oara la 1774.

          • Hmmm, eu povestea Dragobetelui sau povestea Dochiei și a norei sale, o știu din copilărie. Pe vremea aceea nu exista Wiki.
            Dar și primele scrieri pe teritoriul nostru cică ar fi apărut abia prin anii secolului 15, așa că mă îndoiesc că prima grijă a scribilor să fi fost povestea Dochiei sau a Dragobetelui, căci bănuiesc că faceți referire strict la amintirea mitului în scrieri cu toate că am dubii că țintim amândoi către același lucru. Pe mine mă atrage povestea, cu toate adăugirile, completările sau modificările ei, pe dvs observ că doar etimologia cuvântului. O să-mi permit dară să fiu puțin năstrușnică: oare credeți că dacă scriem love suntem mai puțini sensibili decât dacă am scrie dragoste?

  2. Mie îmi place Sf. Valentin. Nu am nimic împotriva marketingului care mai găsește o scuză, în fond nu contează mijloacele ci contează faptul că oamenii se mai apropie un pic unii de ceilalți.
    Dincolo de marketing, devine chiar amuzant și plăcut. Însă îmi aduc aminte că mai demult, prin studenție, am primit o cutie imensă cu bomboane umplute cu lichior, și cum nu aș fi putut mânca singură toate acele bomboane, le-am împărțit cu câteva colege care s-au cam amețit și la cursuri au început să chicotească din orice. Sigur că am fost date afară din sala toate fetele.

Comentariile sunt închise.